Gårdagen var en riktigt innehållsrik dag, med många intryck och härliga upplevelser! Att jag vaknade klockan fyra på morgonen kändes inte, då jag var pigg och stark hela dagen. Men innan jag fortsätter blogga måste jag fråga er om ni vill ha min blogg? Med 126 visningar och 9st Facebookslikes på förra inlägget känns det som att kasta pärlor åt svinen 😢.
 
Såhär högt och läskigt är det att titta ner från insidan av huset där ingången till lägenheten är.
 
 
Vi var nere en sväng på stranden 'Mae rumphung beach' där ni får se mitt ännu så vita nylle..
 
 
 
Helt fantastisk strand som aldrig tar slut. Tror den är 12 km lång, och det finns gott om plats som ni ser. 
Vi följde små och lite större krabbor som på sitt egna sätt sprang kors och tvärs. Det såg ut som dem flög fram staxt ovan sanden, för att sen gömma sig i ett litet hål.
 
 
 
Sen var det dax att att få en guidning i bussåkandet härifrån i en Songthaew. Nettan visade oss hur man tar sig in till Rayong i dessa bussar som är som vanliga pickuper med bänkar och tak på flaket. Det finns inga hållplatser, så det är bara att vinka in dem när dem kommer. Jädrans vilken åktur det blev, på ditresan blev det inga stopp utan vi blev körda i ilfart in till Rayong. 
 
 
Inne i Rayong bytte vi till en röd Songthaew och kollade först in ett köpcentrum som hette Loengtaem eller något liknande. Ett jättestort centrum i flera våningar, med en massa affärer. Där lunchade vi på det här stället, som var som en rullade buffé där man tog råvaror från bandet och kokade dem i buljong på bordet. Det fanns även en grymt stor sushibuffé där man kunde förse sig. Jättegott och spännande, då man inte alltid visste vad man åt för något 😛. 
 
 
 
Efter maten maten drog vi vidare till Tesco och fick guidning dit. Det var intessanta elstolpar på gatorna som jag var tvungen att dokumentera. Att dra el under marken är inte på modet här kan man lätt konstatera 😄
 
 
Sen var vi på den lokala basaren, eller grossistmarkanden som jag upplevde det. Där fanns det alla färskvaror man kunde tänka sig. Allt ifrån alla tänkbara fiskar och skaldjur till kött och fågel, till allt man kan tänka sig behöva i klädväg som Thailändare. Med andra ord inte så mycket turistkläder, men det gick säkert att hitta även om vi hade lite bråttom därifrån. Anledningen till det var att vi fick syn på en smärre invasion av stora råttor runt våra fötter på själva matdelen av basaren. Det var riktigt avtändande, så vi fick lite bråttom åt klädmarknadshållet...
 
 
 
Men lite häftiga grönsaker och frukter hann jag spana in, innan vi fick dra i småpanik. Det var lite som att besöka Årsta eller Klaras partihallar för 100 år sedan kan jag tänka mig. I dem trånga utrymmena körde folk runt med moped, och stanken från fisk och köttdelen gjorde att jag inte kunde andas med näsan där inne utan att kasta upp den goda lunchen. 
 
Sen bar det hemåt i nya Songthaews för en sekunds vila. Och sen fick vi skjuts av Kwarn den lokala mäklaren upp till den lokala marknaden. Där fanns det återigen fisk och frukt att köpa, fast till bättre priser och inte samma stank som inne på marknaden.  Fiskarna på bilden hoppade och levde om, så att det stänkte ända upp i min panna när jag tog det här kortet. Så färska var dem i alla fall 😄
 
 
 
Lika färska var dem här godingarna, som dock inte blev vår middag denna kväll..
 
 
Det fanns även tigerräkor i alla tänkbara storlekar för en billig peng. 100 bth är ungefär 20 SEK och alla priser är kilopriser. Jag köpte en stor påse med solmogen mango för 6kr / kg.. och en massa andra kända och för mig som ändå vart grönsakshandlare okända frukter på denna häftiga marknad. 
 
 
Straxt efter vi vi packat in frukten i kylskåpet hemma, var det dax för färd mot Ban phe och middag. Vi åt på en typ av bufférestaurang där man plockade råa färskvaror som man sedan grillade eller kokade vid bordet. 
 
 
Det var riktigt smarrigt med en massa goda nya och bekanta smaker. 
 
 
Det är var historien om gårdagen som var en tisdag. Nu är det onsdagkväll här och klockan är 23:35, men den dagen får ni läsa om en annan dag om intresse finns. Så glöm inte också lajlka på Fejjan om det känns spännande.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

5 kommentarer

Emelie

05 Feb 2014 17:49

Hej!

Jättefina bilder! Det är superkul att få följa er vad ni gör, och se massa bilder! Så sluta inte, likes på fb spelar ingen roll! Saknar dej! Puss o kram :)

Svar: Tack älskling! Härligt med en trogen och nöjd läsare :)
Danne

Björn

05 Feb 2014 20:22

126 visningar och nio facebooklikes är inte dåligt. Typ vad jag har som bloggat varje dag i snart två år och fullständigt bombat Facebook med länkar :-)

Svar: Hahaha, det var skönt att höra! Det är så frustrerande när man ser statistiken på bloggen och så få lajks tycker jag. Men det verkar ju vara så dt
Danne

Karin Jansson

05 Feb 2014 20:37

Danne, det är jätteroligt att följa din blogg! Ser med spänning fram emot kommande rapporter från din resa. Ha det så gott och njut av livet!

Svar: Tack, kul att höra! Det blir mer reseblogg, jag lovar :)
Danne

Maude Funseth

05 Feb 2014 21:00

Oj, vilken underbar strand och vilken god mat det verkar vara! Var det marsvin eller hamstrar på bilden?Kan nog vara utan det på menyn.
Ha det riktigt bra, kram från mamsen.

Svar: Var det paddorna i nätsäcken du menar, eller var det jag som såg ut som en hamster på stranden? Ha det bra du med! // "Dannsen " ;)
Danne

Åsa

05 Feb 2014 22:28

126 besökare är ju verkligen ingenting att hänga läpp för!
Fortsätt blogga om era äventyr så lovar jag vara en trogen läsare :)

Svar: Nej, det är jättekul Åsa. Tack!
Danne

Kommentera

Publiceras ej