God fortsättning! Här hade vi en alternativ jul kan man väl säga. 
 
 
Vi tog en sväng på stranden på förmiddagen, och hoppade i havet när vi blev för varma. På mig är det som att vrida på en kran, det fullständigt forsar svett om mig 😅😅. 
 
Emelie hade med sig en stor tomteluva som kom väl till pass idag. 
 
 
Dock var jag lite för svettig för att få ha den på mitt huvud 😂. Och tur var väl det, hade nästan värmeslag ändå.
 
 
 När vi kom tillbaka till hotellet var allt vatten uppdrucket, så det blev till att tanka i sig mer vätska. Chang öl funkar också bra i värmen 😋.
 
 
När jag låg i poolen såg jag några gäster som såg lite förskräckta ut, och personal kom till undsättning. Det var ännu en leguan (eller vad det nu kan vara) som hade valt att promenera längs solstolarna vid poolen. Personalen jagade iväg den en bit ifrån poolen. 
 
 
Vad jag förstod är den inte giftig men om man blir biten kan det bli ett otrevligt bett och kraftigt inflammerat. Så med respekt för det närmade jag mig lite på lagom avstånd. För det är väldigt spännande att ha så ovanliga djur omkring sig. 
 
Lunchen intogs på hotellets strandrestaurang. 
 
 
Sen tog vi en taxi bort till tsunamimuseet och polisbåten som spolades upp ca 2 km på land. Den lät dem ligga kvar som ett monument. 
 
 
 
Inträdet till museumet var inte billigt, 900 bath för oss (270kr). Men det var oavkortat en donation till en bra sak, så det kändes bra. Det var en väldigt liten utställning där inne bara, med fakta och bilder från tsunamin och ett rum med en tv där de körde en dokumentär från händelsen. 
 
Jag blev väldigt tagen, det känns speciellt att vara här på plats där det hände. Speciellt när man kände igen vår strand och andra platser på bilder från den hemska dagen. 
 
 
Sen blev det marknaden och lite julklappsshopping. 
 
Jag fick ett fint armband, en rolig nyckelring med ett rastatroll och thaikryddor, torkad chili m.m för att kunna laga thaimat när vi kommer hem 😀.
 
Emelie köpte också med sig en fin bukett med orkidéer som vi har på rummet i en egenhändigt tillverkad vas av en vattenflaska. 
 
 
Vi har valt att inte delta i hotellets stora julsatsning, utan tog en taxi upp till stan för att äta middag. 
 
 
 
Det blev en sen middag idag, och vi var kvar som sista gäster på stället. Väldigt god mat var det i alla fall.
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej