På resdagens morgon vaknade vi till ett Nacka insvept i bomull. Efter ett par dagar med vilda hagelskurar hade nu kung Bore visst lagt ett snötäcke över väg och natur. Det var faktiskt med en viss skadeglädje ska jag erkänna som resan mot Thailand äntligen påbörjades.

Stor taxi var förbeställt för att först hämta upp min syster Johanna, och sen oss. Det var Viktor och Emelies första resa till Thailand som vi bokade för ganska precis ett halvår sedan. Taxichaffisen var av den bästa sorten som hade hört om en stor olycka på E4:an, och i och med detta kontaktade taxins växel för att förhöra sig om framkomligheten. Den visade sig vara noll, varvid han planerade om resvägen via Bromma flygplats, och sen ut på E4:an på något vänster.

 
Så trots stillastående trafik, lotsade han runt oss på en för mig okänd väg och tog oss fram till Arlanda på under timmen.
 
 
Incheckningen gick fort utan köer, och till min förvåning blev jag för första gången i mitt liv inte fejklarmad i bågen för en extra säkerhetskontroll av flygplatsens säkerhetspersonal. Jag frågade sist varför bågen larmade fast jag inte hade något på mig som kunnat ge utslag. Då förklarade dem barskt att det var "slumpen" som gjorde att den larmade ibland..
 
 
Denna gång hade jag bokat direktflyg med Thai Air för bästa möjliga resa för barnen. Måste säga att servicen verkligen var på topp.
 
 
 
Våran flygvärdinna hade fått det smakfulla namnet Yuwarumpa. Ändelsen "rumpa" fick mig först att flina lite, men när jag sen försökte uttala hela namnet fick jag det till "Ljuva rumpa" vilket förstås blev ännu bättre.

Näst intill obefintlig sömn på samtliga i ressällskapet gjorde att första dagen blev kämpig för oss. Lagom när vi kom fram vid 05:20 Thailändsk tid var vi trötta som tusan. Och då skulle man försöka hålla sig vaken hela långa dagen. Med alla intryck och upplevelser blev det ingen enkel sak. Minsta pause lockade till sömn, särskild för den yngre skaran.

Här står vi vid den förbeställda taxin som skulle ta oss ner till Rayong. 
 

När vi kom fram visade jag lägenheten snabbt och sen käkade vi frukost igen och badade i havet, och i den nya poolen och mycket mer... 
 

Fortsättning följer i följande blogginlägg då det varit problem med anslutningen här... Därav ligger jag lite efter med bloggandet 😉

 

2 kommentarer

Karolina Clausen

04 Apr 2015 21:43

Hej! Det värsta med resa till andra sidan jordklotet är naturligtvis den långa och sega resan. Jag fick problem med vätskeansamlingar i foten... Jag hoppas ni får njuta av mat, dricka och varandras sällskap i det sköna Thailand! Ni verkar bo bra. Hälsa alla och ta hand om er. Kramar

Maude Funseth

05 Apr 2015 11:38

Ni verkar ha det helt underbart, förutom att det är för varmt för min smak.
Vilka frukter och såå billigt!!De smakar säkert annorlunda än de man köper här.
Många kramar till Johanna,Emelie och Viktor från mig.
Kramar från mamma.

Kommentera

Publiceras ej