Varje morgon när jag kliver ut på balkongen, hoppar jag till lite ofrivilligt när jag får syn på ormen. Det är ju en plastorm som ni kanske ser, och den är jättesnäll så jag kallar den Ernst. Dock fyller den ett syfte, då Ernst håller fåglar borta från balkongen.
 
 
När jag tagit mitt morgonskutt, var det dax för frukost. Fruktsallad av exotiska frukter, här med den fantastiska mangon på topp i skålarna. 
 
 
Det är lite för varmt för min smak att äta frukost i solen, men man kan ju inte gärna sitta inne heller när man är här. 
 
 
Vi gick sen ned till vägen för att vinka in en Songthaew (som jag berättade om i "Underbara Thailand!") för färd in till Rayong. Det blev en ganska lång väntan, för tydligen var det söndag och trafiken är lite glesare då. Men sen kom mäklartjejen Kwan förbi med sin bil och frågade vart vi skulle. Så det hela slutade med att hon erbjöd sig att skjutsa in oss till stan. Fantastisk! Det är lite bekvämare att åka bil med A/C kan jag lova..
 
Nedan här åker en av alla moppar med sidovagn förbi. Denna hade inte mat, som de flesta - utan sålde alla tänkbara badleksaker. 
 
 
Det var väldigt varmt att gå omkring i Rayong, men man vill ju se sig omkring lite. Här ser ni en Songthaew på en gata i Rayong. 
 
 
Vi bestämde oss att åka till Laemtong, det stora centrumet med en massa affärer och restauranger. Sen är ju temperaturen där inne lite mer behaglig 😜. Vi tog oss dit med en röd Songthaew, som är som en innerstadslinje. Songthaewerna som går hem till oss är ljusblåa. 
 
 
Jag tror inte jag sett en enda turist denna dag, och jag kände mig lite uttittad emellanåt. Det måste ju vara en exotisk upplevelse att få se mig här, mitt ibland alla små Thailändare. Och kanske var det lite extra folk i rörelse, eftersom det var söndag och många var lediga. 
 
Här är stora huvudgatan som går igenom staden. 
 
 
 
 
När vi strosat runt en stund, blev vi hungriga och var bara tvungna att prova McDonald's... Mest för att få det berömda Big Mac-indexet. Big Mac & Co. kostade ca 27kr. Så där har ni det, gott folk 😉
 
 
Vi gav oss ut i värmen igen, och hittade en stor frukt och gröntmarknad. Eller rättare sagt, var det nog mer som Årsta partihallar med en massa grossister eller bönder som sålde där. Här nedan är några exempel. 
 
 
Innan vi tog en Songthaew hem igen, handlade vi i den stora Tescoaffär som finns här. Det var som en stor Ica Maxi, med allt från manuella diskar till vitvaror. 
 
På eftermiddagen satte vi på stranden, och badade några gånger. Idag var vattnet inte ens lite svalkande, vi gissade på ca 30 grader i havet. Till min stora glädje erbjöds även fotmassage, och det ska jag försöka få idag måndag. Vi satt kvar tills solen dök ned i havet, för att sedan gå hem och ducha av oss innan middagen.
 
På väg till restaurangen vi valt för kvällen gick vi förbi en vägg med flertalet ödlor. Snabba som bara den! Men inte så stora. 
 
 
Väl på restaurangen blev vi igenkända, och fick ett riktigt varmt välkomnande. Hon kände igen oss sedan vi var där tidigare någon kväll, och mindes till och med vilket bord vi satt vid då. Det var här maten var extra god sist, och kvällens middag lämnade ingen besviken. Det var supergott! Rejält med mat till oss båda, vi tog dessutom in en extra portion med grönsaker och varsitt glas till det för ca 50kr totalt.
 
Här kan ni se mitt röda nylle högglansigt av aftersun..
 
 
Jag hade haft känningar i min mage under dagen, och på kvällen var det min tur att ockupera toaletten. Sen har jag sprungit hela natten, så det har inte blivit mycket till sömn. Som James sa: "Det är som att hålla in spolknappen på en toalett". Och det stämmer ganska bra, om jag är toaletten så är vattenbehållaren nu slut och jag hoppas det lugnat sig nu. Har precis ätit frukost och det känns hyfsat. 
 

1 kommentarer

Emelie

10 Feb 2014 16:01

Så tråkigt att du blev sjuk! Hoppas att du kryar på dej snart igen! Min första tanke när jag såg ormen var "Jaha tack så mycket pappa nu kommer jag verkligen INTE vilja åka till Thailand!!" haha och det tog ett tag innan jag insåg att den bara var på låtsas.. Det där fruktmarknaden alltså! Vilka bilder, jag blir såå sugen!! :) Ha det bra! Saknar dej :*

Svar: Det har blivit mycket bättre under dagen. Ja, det finns verkligen billiga och goda frukter att frossa i här 😄. Saknar dig med! 😘😘
Danne

Kommentera

Publiceras ej